Text
Terapan Teoritik Pembelajaran Kewirausahaan Mencapai Kejayaan
Proses pembelajaran keusahawanan ditumpukan kepada teori pembelajaran Bloom (1987) yang merangkumi aspek kognitif, aspek psikomotor dan aspek afektif. Ketiga aspek tersebut merupakan faktor secara langsung dan tidak langsung memberi pengaruh terhadap perilaku pembelajaran setiap individu. Perilaku usahawan dalam kegiatan keusahawanan berkaitan langsung terintegrasi dengan ketiga aspek tersebut dalam kehidupan sosial.
Proses pembelajaran individual usahawan bermula dengan suatu pengembangan kognitif dan jaringan dengan persekitaran individu untuk mengembangkan sesuatu keusahawanan. Usahawan melakukan keusahawanan memperhatikan juga hal pembelajaran. Kualiti kemahiran hidup usahawan berjaya meliputi berjaya segi ekonomi, sosial, pengembangan intelektual dan spiritual serta afektif. Fokusnya hidup berpengetahuan, berkemahiran, dan berperilaku mulia yang diterapkan oleh usahawan dalam kehidupan.
Buku ini merupakan petikan dari teori tesis setelah lulus ujian Ph.D (Viva di Universiti Utara Malaysia/UUM). Isinya menggunakan bahasa melayu, tidak ditransfer yang sesuai dengan kaidah bahasa Indonesia, sebab justru dapat memberikan pengayaan untuk menyerap pengetahuan yang dikemas dengan bahasa lain sebagai pembelajaran.
S01946 | Perpustakaan Pusat | Tersedia |
Tidak tersedia versi lain